Proposed methodology for the insertion of the entrepreneurial spirit in didactic planning

Authors

  • Olga del Socorro Rodríguez Lumbí Dirección de Desarrollo Educativo. Universidad Nacional de Ingeniería. Managua, Nicaragua
  • Reynaldo Antonio Castaño Umaña Facultad de Ciencias y Sistemas. Universidad Nacional de Ingeniería. Managua, Nicaragua.

DOI:

https://doi.org/10.5377/elhigo.v10i1.9924%20

Keywords:

Entrepreneurship, didactic planning, learning activities

Abstract

In Nicaragua, valuable efforts have been made by the state, private companies and the education system to promote and develop entrepreneurship in the field of education, such is the case of the National Educational program "Learn, Undertake, prosper" which integrates the three educational subsystems. Despite these efforts, the implementation of strategies that allow the creation of an entrepreneurial educational profile in the different study houses must continue. In this sense, the need for a methodology that allows inserting entrepreneurship in the different study plans of university degrees is notorious, not necessarily creating new subjects, but designing learning strategies that allow the development and empowerment of promoting entrepreneurial culture in the students. Based on the references consulted, through this research a work methodology was proposed, which allowed the identification of learning strategies that included the empowerment of entrepreneurial characteristics, considering the thematic units and the attitudinal objectives that are carried out during the development of the academic activities, describing the logical sequence a for the pertinent design of the strategies, with the definition of the didactic resources necessary for its implementation, as well as the definition of the criteria to be considered by the teacher to check the development of the entrepreneurial spirit.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga del Socorro Rodríguez Lumbí, Dirección de Desarrollo Educativo. Universidad Nacional de Ingeniería. Managua, Nicaragua

Ingeniera Química. Licenciada en Pedagogía. Máster en Didáctica para la enseñanza de Ingenieros y Arquitectos. Asesora Académica de la Dirección de Desarrollo Educativo de la Universidad Nacional de Ingeniería, UNI. Docente UNI de materias de Emprendimiento, Planificación Didáctica, Evaluación de los Aprendizajes, Química General, entre otras. Fue coordinadora de la Formación Emprendedora de la Facultad de Ingeniería Química de la UNI. Docente de la Carrera de Licenciatura en Educación con mención e innovación y emprendimiento de la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN. Fue miembro de la Comisión Nacional de Emprendimiento del Programa Nacional Educativo Aprender, Emprender, Prosperar.

Reynaldo Antonio Castaño Umaña, Facultad de Ciencias y Sistemas. Universidad Nacional de Ingeniería. Managua, Nicaragua.

Es graduado de Ingeniero en  Automática, en la Universidad Central “Martha Abreu” de las Villas. Villa Clara. Cuba. Es máster en Redes de Computadoras, graduado en la Facultad de Electrotecnia y Computación de la Universidad Nacional de Ingeniería. Es profesor titular de la UNI, ha desempeñado tareas como Coordinador de Extensión de la Facultad de Ciencias y Sistemas, y como Coordinador de programas de Maestría.

Published

2020-06-30

How to Cite

Rodríguez Lumbí, O. del S., & Castaño Umaña, R. A. (2020). Proposed methodology for the insertion of the entrepreneurial spirit in didactic planning. Journal of Science and Technology El Higo, 10(1), 11–37. https://doi.org/10.5377/elhigo.v10i1.9924

Issue

Section

Scientific articles