Factors associated with the academic performance of Civil Engineering students, National University of Engineering North Regional Headquarters, period I semester 2018 - I semester 2020

Authors

  • Roxana Elizabeth Medrano Dávila Universidad Nacional de Ingeniería-Sede Regional UNI-Norte, Nicaragua
  • Damaris Rodríguez Peralta Departamento de Ciencias de la Educación y humanidades. Facultad Regional Multidisciplinaria, FAREM Estelí. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN Managua.

DOI:

https://doi.org/10.5377/elhigo.v11i2.13042

Keywords:

Academic performance, Pass, Fail, Associated factor

Abstract

The research took place at the North Regional Headquarters (UNI-RUACS), period I semester 2018- I semester 2020, and describes and characterizes the Factors associated with the academic performance of Civil Engineering students. Supported under the socio-critical research paradigm, with a mixed scientific research approach. The study is observational, descriptive of correlational type, according to the time of occurrence of the events and recording of the information, it is retrospective, for the period and sequence it is cross-sectional, for the analysis and scope of the results it is analytical. Methods and techniques (Quanti-Cuali), interviews, survey, focus groups directed at managers, career coordinator, afternoon teacher of the Civil Engineering career, enrolled students were applied. The population was made up of 411 students, 4 full-time teachers, two directors. The sociodemographic context was found as an internal factor associated with academic performance, given the nature of Nicaraguan households where the mother is caring for and raising the children, the level of schooling achieved by the mother, for the levels of knowledge and help in academic work at the higher education level, it is insufficient for this population 50.6% of mothers did not reach an optimal level of schooling to collaborate in academic work. In the case of fathers, it represents a percentage of 56.6%. The years most affected in terms of Performance are the first three years, where you can see the impact on your pass and fail rates by groups. It is important to highlight the work carried out by the teaching and administrative group in order to maintain academic performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roxana Elizabeth Medrano Dávila, Universidad Nacional de Ingeniería-Sede Regional UNI-Norte, Nicaragua

Profesor asistente Facultad de Ciencias y Sistemas, Universidad Nacional de Ingeniería. Docente Normalista Escuela María Mazzarello-Managua; 24 años al servicio de la docencia en sus diferentes subsistemas de educación. Lic. En Ciencias de la Educación y Humanidades (UNAN-Managua). Especialista. Enseñanza de la Historia (IHNCA-UCA). Posgrado en Historia de Nicaragua, Posgrado en Historia de Centroamérica, Posgrado en Historia del Mundo Contemporáneo, Posgrado en Metodología de la Enseñanza de la Historia, Posgrado en Metodología de Investigación en Educación, Diplomado en Gestión Transdisciplinar del Conocimiento. MSc. Métodos de Investigación Científica (UNAN-Managua).

Damaris Rodríguez Peralta, Departamento de Ciencias de la Educación y humanidades. Facultad Regional Multidisciplinaria, FAREM Estelí. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, UNAN Managua.

Licenciada en Psicología, Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UNAN- Managua). Psicóloga -Docente departamento de Ciencias de la Educación y humanidades (UNAN Managua- FAREM- Estelí). Máster en Psicología, Atención Personalizada y Desarrollo Comunitario, UNAN Managua - Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Doctor en “Gestión y Calidad de la Investigación Científica”. Investigador y docente universitario (FAREN-Estelí).

References

Barahona, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama. Scielo, XL, 25-39. Recuperado el 23 de 08 de 2020, de https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v40n1/art02.pdf

Caballero, J. L., Camúñez Ruiz, J. A., González-Rodríguez, M. R., & Fuentes Ruiz, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior. INNOVAR, 25(58), 159-175. Recuperado el 22 de 01 de 2021, de http://www.scielo.org.co/pdf/inno/v25n58/v25n58a12.pdf

Canales, F. d., Alvarado, E., & Pineda, E. (1994). Manual Para el Desarrollo de Personal de Salud. Washington: Organización Panamericana de la Salud.

CedeñoMacías, N. M. (2018). La Educación Superior. Rendimientos académicos. Factores asociados. Polo del Conocimiento, 3(10). doi:0.23857/pc.v3i10.759

Barahona, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico de los estudiantes de la Universidad de Atacama. Scielo, XL, 25-39. Recuperado el 23 de 08 de 2020, de https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v40n1/art02.pdf

Caballero, J. L., Camúñez Ruiz, J. A., González-Rodríguez, M. R., & Fuentes Ruiz, P. (2014). Factores determinantes del rendimiento académico universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior. INNOVAR, 25(58), 159-175. Recuperado el 22 de 01 de 2021, de http://www.scielo.org.co/pdf/inno/v25n58/v25n58a12.pdf

Canales, F. d., Alvarado, E., & Pineda, E. (1994). Manual Para el Desarrollo de Personal de Salud. Washington: Organización Panamericana de la Salud.

CedeñoMacías, N. M. (2018). La Educación Superior. Rendimientos académicos. Factores asociados. Polo del Conocimiento, 3(10). doi:0.23857/pc.v3i10.759

Garbanzo, G. (2007). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes universitarios,una reflexión desde la calidad de la educación superior pública. Revista Educación 31, 43-63. doi:ISSN:0379-7082

Hudiel, S. J., & Blandón Navarro, S. L. (2017). Determinantes que inciden en la calidad de rendimiento académico de los estudiantes de ingeniería. Revista Científica de FAREM-Estelí., 126-142.

Ingenieria, U. N. (2009). Informe de gestion 2005-2009. Estelí: UNI. Recuperado el 15 de 7 de 2020, de https://ingenieriaciviluninorte.files.wordpress.com/2010/06/informe2010.pdf

Mayorga, K. (2018). Igualdad de Género en la Educación Superior . Fundación Universidad de Palermo.

Murillo, M. A. (2008). Variables que Influyen en el Rendimiento Académico en la universidad. Recuperado el 21 de 01 de 2021, de http://www.ori.soa.efn.uncor.edu/wp-content/uploads/2011/05/Rendimiento-Acad%C3%A9mico-Universitario.pdf

Navarro, S. J. (2019). “Calidad del Rendimiento Académico de los estudiantes de Ingeniería Civil de la Universidad Nacional de Ingeniería, Sede Regional del Norte y su impacto en el desarrollo socio-económico y tecnológico de la región Norte de Nicaragua, periodo 2010-2016”.

Repositorio Institucional de UNAN-Managua. Recuperado el 07 de 2020, de https://repositorio.unan.edu.ni/12314/

Dicovskiy, L. M., & Pedroza, M. E. (2019). Calidad del Rendimiento Académico de los Estudiantes en la carrera de Ingeniería Agroindustrial, de la UNI Región Norte, período 2005-2018. Recuperado el 23 de 08 de 2020, de https://repositorio.unan.edu.ni/12311/1/5885.pdf

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Baptista Lucio, M. d. (2014). Metodología de la Investigación. México D.F.: McGRAW-HILL.

Sánchez, A. M., & Castejón Costa, J. L. (1998). Un modelo casual-explicativo sobre la influencia de las variables psicosociales en el rendimiento académico. Dialnet, 50(2), 171-185. Recuperado el 21 de 01 de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=54593

Published

2021-12-20

How to Cite

Medrano Dávila, R. E. ., & Rodríguez Peralta, D. (2021). Factors associated with the academic performance of Civil Engineering students, National University of Engineering North Regional Headquarters, period I semester 2018 - I semester 2020 . Journal of Science and Technology El Higo, 11(2), 84–100. https://doi.org/10.5377/elhigo.v11i2.13042

Issue

Section

Scientific articles